Retentie marketing
Digital at Work » Funnel marketing » Retentie marketing
Relatie opbouwen met klanten
Retentie marketing zijn de activiteiten om een langdurige relatie op te bouwen en te onderhouden met jouw klanten, met als doel herhaalaankopen en het stimuleren van het gebruik van de afgenomen producten of diensten. Met retentie marketing ligt de focus op het verhogen van de klantwaarde en de klantloyaliteit. Retentie marketing is succesvol als de klant een fan wordt en van een fan een ambassadeur. Een ambassadeur is dermate enthousiast over het merk en de product/dienst dat degene met mond-tot-mond reclame andere potentiële klanten aanzet om over te gaan tot een afname.
Retentie marketing is een onmisbaar onderdeel binnen de digital marketing strategie. Als je alle activiteiten enkel richt op het binnenhalen van klanten maar niet op het behouden van klanten, dan is de investering per klant relatief hoog. Gemiddeld kost een nieuwe klant 5 tot 25 keer meer dan het behouden van een bestaande klant (afhankelijk van het type organisatie). Enerzijds is retentie marketing interessant aangezien de klant al eens voor jouw organisatie heeft gekozen en daardoor de drempel lager is om te cross- en upsellen. Anderzijds, kan een bestaande klant zorgen voor een sneeuwbaleffect waarbij bestaande klanten nieuwe klanten aanleveren.
“Any business that has delighted customers has a sales force out there that you don’t have to pay. You don’t see them, but they are talking to people all the time.” – Warren Buffet
Er is geen vast recept hoe je retentie marketing het beste in kunt zetten. Ontdek hoe jouw organisatie meer omzet realiseert door te investeren in bestaande klanten.
Wij werken voor o.a.








gratis WEBSITE analyse
Ontvang een advies op welke punten je jouw website kunt optimaliseren om het verkeer op jouw website langer vast te houden en beter te laten converteren
