SEO consultant

Hoe trek jij meer gratis verkeer aan op jouw website?

Hoe pas jij SEO toe?

Pas jij al SEO toe binnen jouw organisatie om de vindbaarheid van jullie website te verhogen binnen zoekmachines? De kans is groot dat jullie al wel activiteiten hebben uitgevoerd om beter vindbaar te worden, maar doe je dit ook structureel? SEO is geen eenmalige activiteit, maar is een continu proces aan activiteiten die je moet toepassen. Deze activiteiten kan je onderbrengen in een SEO stappenplan. Wij nemen jou mee in de stappen die wij uitvoeren voor het verhogen van de vindbaarheid binnen zoekmachines. 

Wat doet een SEO consultant?

Als SEO consultant adviseren en begeleiden wij organisaties met het verhogen van de vindbaarheid van de website binnen zoekmachine. Vrijwel iedereen maakt gebruik van zoekmachines, voor het zoeken naar informatie, producten of diensten. Als je niet in de top 10 staat van de organische (gratis) resultaten, dan is de kans klein dat je bezoekers ontvangt. Google heeft een marktaandeel van boven de 90% in Nederland en is daarmee de belangrijkste zoekmachine. Daarom praten we in ons advies over Google.

Hoe begin je met SEO verbeteren?

Voordat wij jou meenemen in onze aanpak om SEO te verbeteren, is het belangrijk om te vermelden dat je jouw website niet voor Google maakt, maar voor jouw doelgroep. De content die je op jouw website plaatst moet de doelgroep inspireren, verleiden en aanzetten tot actie. Goede content zorgt voor een betere vindbaarheid binnen Google.

Stap 1. Bepaal je ambities
Voordat je start met het optimaliseren van jouw website, is het van belang om de ambities die je wil bereiken met jouw organisatie en website in kaart te brengen. Welke producten en diensten wil je online aanbieden, hoe ziet jouw doelgroep eruit, wat zijn de interesses van jouw doelgroep, binnen welke regio’s bied je jouw producten en diensten aan en wie zijn jouw concurrenten. Schrijf jouw ambities uit, dit is de start om de SEO van jouw website te verbeteren.

Stap 2. Voer een zoekwoordanalyse uit
Creëer zoekwoord groepen van de producten en diensten die je aanbiedt. Binnen deze zoekwoord groepen analyseer je zoekwoorden (en synoniemen) waarop jouw doelgroep kan zoeken. Maak daarbij combinaties van meerdere woorden en onderzoek ook op welke zoekwoorden jouw concurrenten vindbaar zijn. Onderzoek niet alleen zoekwoorden die direct tot een conversie leiden, maar onderzoek ook zoekwoorden waarop jouw doelgroep naar informatie zoekt. Als je alleen zoekwoorden gebruikt die direct tot conversie leidt, dan sluit je daarmee een groot gedeelte van jouw doelgroep uit. De doelgroep die naar informatie zoekt binnen Google, gebruikt veelal woorden als; “hoe”, “wat”, “waarom”.

Stap 3. Maak een zoekwoord selectie
Maak een selectie van de zoekwoorden die je geanalyseerd hebt, waarop je jouw website wilt optimaliseren. Kijk daarbij naar het aantal keer dat er per maand gezocht wordt op het zoekwoord en hoe groot de concurrentie is. Je kan beter een zoekwoord gebruiken met minder zoekvolume en een lagere concurrentie om sneller resultaat te behalen.

Stap 4. Maak een contentplan
Zet een contentplan op om te bepalen wanneer je welke website teksten wilt schrijven. Maak daarbij een duidelijke prioritering en planning en zorg ervoor dat je de doelgroep bereikt binnen de verschillende fasen van de customer journey. Het is zonde als je de doelgroep niet bereikt die in de oriëntatiefase zit.

Stap 5. SEO teksten schrijven
Zodra jouw contentplan gereed is, kan je starten met het schrijven van de SEO teksten en SEO elementen. Schrijf de content voor de doelgroep en niet voor Google. De teksten moeten goed leesbaar zijn en hebben als doel de bezoeker te verleiden. Zorg ervoor dat de gekozen zoekwoorden terugkomen in de teksten.

Stap 6. Monitoren & optimaliseren
Het verhogen van de vindbaarheid in Google kost tijd. Monitor de posities van de zoekwoorden en de pagina’s dan ook periodiek. Stijgen of dalen de geschreven websitepagina’s? Optimaliseer de teksten als het resultaat onvoldoende is. Een tip daarbij is om de websites en teksten te onderzoeken die in de top 10 van Google staan op het zoekwoord. Wat doen deze websites goed wat jij ook kan toepassen?

Stap 7. Autoriteit verhogen van je website
De vindbaarheid in Google wordt mede bepaald door de populariteit (autoriteit) van jouw website. Populariteit wordt onder andere bepaald door het aantal websites dat een verwijzing (link) naar jouw website en websitepagina’s hebben. Het gaat daarbij niet (alleen) om het aantal links, maar vooral om de kwaliteit van de links. Onderzoek dan ook op welke relevante websites je een link kan aanvragen. Het schrijven en plaatsen van artikelen en blogs op websites waar jouw doelgroep komt, kan daarbij goed helpen.

En nu?

Met het bovenstaande SEO stappenplan kan je aan de slag om jouw website te optimaliseren. Als SEO consultant kunnen wij jou ondersteunen bij het verhogen van de vindbaarheid van jouw website. Wij bieden SEO pakketten aan, waarbij wij ondernemers helpen bij één of meerdere stappen van het SEO stappenplan. Daarnaast bieden wij ook SEO op maat aan voor organisaties. We brengen samen de ambities in kaart en stemmen de stappen af die wij oppakken en die jullie zelf kunnen oppakken. Wil je de mogelijkheden bespreken voor het toepassen van SEO voor jullie website, neem dan contact met ons op.

gratis seo analyse

Ontvang een quick scan over de vindbaarheid van jouw website binnen Google en ontvang tips en adviezen om de vindbaarheid te verhogen